Första gången jag kom i
kontakt med begreppet arty-farty var när jag gick Kulturverkstan. Enligt min tolkning
beskriver termen riktigt skitnödig finkonst. Ni vet den där konsten som ingen
egentligen begriper, men som alla låtsas att de förstår så att ingen ska tro
att de är dumma och konstnärligt obildade. Upphovsmakarna själva brukar inte
vilja beskriva sina verk, de vill inte ”rama in” eller ”fånga”, då blir det ”förminskat”.
(Fast min tolkning är att den där vagheten används för att betraktarna inte ska
märka att konstnärerna inte heller vet vad fan de håller på med.)
Konstkännarna uttalar sig
genast om vad de sett eller varit med om, de kastar ur sig fraser åt höger och
vänster för att vara den som tycker först, för att visa att de verkligen har
FÖRSTÅTT, de snubblar på orden i sin iver.
”Man ser ju tydligt hur han
har inspirerats av poststrukturalismen här.”
”Det här är spleen.”
”Focault skulle ha räknat det
som konstruktivism, det är jag övertygad om.”
(När Johan läste filosofi på
universitetet var det en av föreläsarna som sammanfattade Focault med ett ord: ”Tjôta!”)
Foca... Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz. |
I alla konstformer kan man
hitta verk som kan sorteras in under arty-farty, men det finns en genre som är
särskilt ofta (alltid) förekommande: performance.
Och det är här, mina vänner,
som bröllopet kommer in i bilden. För vad kan vara bättre än att förvandla sin
vigselakt till ett enda stort performance-uppträdande?
Jag väljer att kalla verket
för ”Akten”.
Akten kommer att äga rum på
Göteborgs Operan. Go big or go home, liksom.
Vem ska då vägleda oss genom
Akten (vigselförrättare kallad i den riktiga världen)? Man hade ju kunnat tänka
sig att vår kulturminister hade passat för uppdraget. Hon gillar ju dylika
tillställningar, att delta direkt i konsten så att säga, plus att hon ju har
övat på att skära upp tårtor (en sådan ska vi förstås ha även i Akten).
Menatteeeh… Nä.
Blubby - nej tack! |
Istället tar vi Kristina
Kappelin. Hon har en suggestiv röst som fungerar för mässande.
Lundaskånska - ja tack! |
Jag och Johan räknas från och
med nu som tredje person plural i Akten: Makarna.
Makarna kommer till Operan
genom att krypa på alla fyra över Göta älv-bron, samtidigt som de mässar We Shall Overcome, taktfast och väsande.
Vid brofästet på fastlandet väntar en gris. Makarna målar grisen blå och leder
den sedan i koppel till Operans dörr. Där sätts grisen fast i en giljotin. De
väntande gästerna kan välja att halshugga grisen genom att dra i ett snöre. Om
de vill, alltså. Själva vigselakten i Akten sker på Operans stora scen.
Kristina Kappelin läser hela Marcel Prousts På
spaning efter den tid som flytt. Det tar ungefär fyra månader. Under tiden
blir de väntande gästerna så hungriga att de slaktar grisen och steker den hel
nere vid kajen. Allt detta filmas och streamas på en sida på Internet som heter
The Act (det måste vara internationellt så att alla förstår).
När Kristina är färdig med
Proust (och har fått dricka ett glas vatten för att fukta strupen) så viger hon
Makarna genom att skrika: ”Tager du? Tager jag? Levande charader!”
Och Makarna skanderar: ”Levande
charader! Levande charader!”
Och Kristina säger: ”Det är
fullbordat.”
(Föreställ er detta sagt på
Lundaskånska. Det är mäktigt alltså.)
Efter det… Okej, nu får vi
tillfälligt skilja lite på Johan och mig, annars blir det svårt att förklara
vad som sker härnäst. Jag äter upp min brudbukett och lindar in mig i en rulle
toalettpapper. Johan dansar baklänges och kastar ägg på publiken/gästerna. Sedan hoppar han ner i den enorma tårtan (som föreställer ett Ballerinakex), hoppar upp igen och skriker: "Jag är regnbågen!" Vi
smörjer in varandra i fårfett. Publiken får varsitt Kinderägg.
Johan. |
Alla går ut och ner på kajen.
Tusentals duvor fästs med snören till Makarna, lyfter och flyger dem till
Madagaskar. (Från början tänkte vi att min bröllopsklänning kunde fungera som
en luftballong, att man liksom blåste upp den med varmluft, men sedan kom jag
på att jag nog faktiskt inte ville ha en svetslåga rakt upp i fitty.)
På Madagaskar odlar Makarna
vanilj som de sedan skickar tillbaka med duvorna. Av vaniljen bygger Makarna en
Leif Loket Olsson i miniatyr och ställer ut på Konstmuséet.
Loket, typ. |
Då är det fullbordat.
Man vill ju inte "rama in" för mycket, men det är ju väldigt poststrukturalistiskt,
om jag får säga det själv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar