torsdag 18 april 2013

Ett piller av järn

Ibland kan det hända att en behöver fylla på sina järndepåer. En kan ha haft oturen att bli anemisk, eller så råkar en bara vara lite gravid eller blodgivare. Tyvärr är det sällan särskilt lattjo att äta järntillskott. Min erfarenhet av de vanligaste tabletterna (Durofen, Niferex) är att jag efter att ha tagit en tablett aldrig mer bajsade forever and ever. Resultatet av det? Resten av tabletterna fick snällt ligga kvar i paketet. När det blev dags för mig att börja äta järntillskott den här gången är det en underdrift att säga att jag bävade inför det.

Nu blir det skamlös reklam här på bloggen. (Om Cederroth känner för att betala mig för att jag äter deras tabletter och gör reklam för dem, så är det helt okej. Min mejladress står till höger.)

Jag har nämligen hittat ett par järntabletter som inte fuckar upp magen. Faktiskt så händer inget särskilt när jag äter dem. Dessutom består de av hemjärn, som lättare tas upp av kroppen än icke-hemjärn. Win-win.

Enter Hemofer.

Tadaaa!

Det till och med står att det är skonsamt för magen! Och så är det en bloddroppe på också. För det... Är pedagogisk. Eller så.

I alla fall! Om du behöver extra järn kan detta vara tabletten även för dig! Jag bara säger.

Inga kommentarer: