fredag 13 januari 2012

Sväng inte vänster! Men sväng vänster då!

Det här kommer att bli gnälligt, så hav tålamod och förbarmande.

<gnäll>Om jag hade vetat hur påfrestande det skulle vara att ta körkort, så vet jag inte om jag hade börjat. Jag tänker att jag förstås borde ha tagit det när jag var arton, som alla andra. Varför vänta tills man är trettio plus och har utvecklat ett detaljerat konsekvenstänkande? Det är farligt att köra bil, det är miljövidrigt och dåligt för hälsan. 

Rent intellektuellt förstår jag att jag kommer att kunna ta mitt körkort. Jag är en normalintelligent människa som kan hålla mig relativt lugn när det blir stressigt och jag tar inga (medvetna) onödiga risker. Men just nu känns det inte som att jag kommer att ta det där djävla kortet och jag känner mig allvarligt talat inte särskilt motiverad längre.

Igår körde jag upp för andra gången, och jag fick inte godkänt. Jag vet att det finns människor som kör upp hur många gånger som helst och det är inget konstigt. Att inte klara det andra gången är ingen katastrof, så egentligen kan man undra varför jag jagar upp mig så förbannat. Säkert handlar det om att jag är så ofantligt dålig på allt som ens luktar lite likt misslyckande, och det finns säkert en fin freudiansk förklaring till detta fenomen, men vi lämnar den därhän känner jag. I det här fallet handlar det dock inte bara om det.

Första gången jag körde upp fick jag inte godkänt bland annat för att jag tog en vänstersväng på landsväg. Inspektören ansåg att det inte var säkert, jag skulle ha svängt höger istället och sedan tagit mig över. Igår fick jag samma uppgift, fast på en annan landsväg. Jag hade flera bilar efter mig, i alla fall fem, som förvisso inte låg i röven på mig, men inte heller särskilt långt bort. Jag valde att inte svänga vänster, utan fortsatte rakt fram tills jag till sist hittade ett ställe där jag kunde svänga höger och vända tillbaka, för att sedan svänga höger igen. Men se det var inte heller okej. "Du kunde ha tagit vänster där, det var ingen fara, bara du hade signalerat tydligt till de andra bilisterna, du hade ju inga mötande." Jag hade inga mötande när jag svängde vänster på första uppkörningen heller. Jag trodde att en vänstersväng anses osäker om det är många bakom, eftersom det finns risk för köbildning eller att någon kan få för sig att köra om samtidigt som jag svänger vänster. Det där med omkörningen sa den första inspektören i alla fall och min bilskolelärare har sagt att är det fler än två fordon bakom dig så tar du inte den där svängen. Men något måste jag ju uppenbarligen ha missat? Jag fattar att det är en bedömningsfråga, men hur i helvete ska jag bete mig för att det ska anses godkänt? Jag trodde att jag hade lärt mig principen, men uppenbarligen inte.

Förutom den här svängen så ansåg inspektören att jag inte hade tillräcklig uppsikt, jag skulle kolla gång- och cykelbanor bättre, jag gjorde inte bra ifrån mig i någon korsning och jag gjorde en kass vändning. Jag köper det. Jag vet att jag är usel på att tänka ut hur jag ska vända i olika situationer och jag har en tendens att krångla till det för mig. Jag kan också titta än mer noggrant än jag gör och det gör jag också, när jag inte är så nervös. "Du ska titta i backspegeln ungefär var tjugonde sekund." Det tyckte han var lagom alltså. Vem, som har körkort, gör det? Någon?

Jag förstår att jag inte kan bli godkänd om jag inte uppvisar tillräckligt säkert beteende. Det som gör att det känns så djävla orättvist är att ingen annan uppvisar tillräckligt säkert beteende i trafiken. Det känns som att det läggs en djävla massa resurser på att uppkörningen ska vara perfekt, men så fort du får ditt körkort kan du göra i princip vad fan du vill, så länge du inte åker fast. Vilket är precis vad folk gör. Folk kan inte köra bil, trots att de har körkort. Folk uppvisar inte trafiksäkert beteende, de ser sig inte för, de kan inte reglerna. Folk i bil är helt enkelt helt dumma i huvudet. 

I veckan har jag tagit två körlektioner och under de två lektionerna har jag fått bromsa för att inte köra rakt in i en bil som kastade sig ut framför mig när jag var inne i en rondell, blivit tutad på för att jag i nästa rondell inte kastade mig ut framför bilarna som var inne i rondellen, blivit tutad på av bakomvarande bil när jag skulle fickparkera, eftersom människan i bilen av någon outgrundlig anledning inte körde förbi utan istället skapade en enorm kö, samt nästan blivit hindrad att byta fil av en bil (en BMW, givetvis) som så fort jag bytt fil själv bytte fil eftersom han skulle åt ett helt annat håll. Folk är inte bara helt vettlösa och dumma i huvudet, de är medvetet taskiga också. Bilister är precis som de som kommenterar anonymt på Aftonbladets artiklar. Det är antagligen samma personer. Och de svänger vänster, alla med körkort svänger vänster när de ska vänster, oavsett om det är säkert eller ej.

Nu gäller det för mig att inom två veckor klara av en uppkörning. Om jag inte gör det kommer jag att få göra om mitt teoriprov, för det går ut då. Det är bara giltigt i två månader. Ingen press, ingen press alls, alltså. Så mer pengar till bilskolan och Trafikverket. Och jag är inte bitter. Jag är bara mer övertygad om att jag borde cykla istället för att kämpa för att bli ytterligare en idiot i bil.</gnäll>

Inga kommentarer: