fredag 26 augusti 2011

Martelin mejlar.

Det här meddelandet har jag skickat till Berit Johansson, förbundsordförande i Sveriges Trafikskolors Riksförbund, och Michael Axelsson, vice ordförande i samma förbund.


Angående budskap i Riskettan.

Hej Berit och Michael!

Jag hör av mig till er idag efter att jag har varit på min bilskola ([namn på bilskola]) och deltagit i utbildning i Riskettan. Under utbildningen visades en Power Point, som jag antar är likadan överallt i Sverige. Förutom att vi ganska grundligt gick igenom "manligt" motsvarande "kvinnligt" sätt att köra bil, fick vi en fin slogan att ta med oss.

"Spara liv! Kör som en kärring!"

Jag vet inte om ni är medvetna om att detta fina buskap är med i utbildningens informationsmaterial. Jag vet inte i hur stor utsträckning ni medverkar i utformandet av utbildningsmaterial. Det skulle jag gärna vilja veta. Jag skulle också väldigt gärna vilja veta på vilket sätt ni motiverar att den här meningen finns med i ert utbildningsmaterial, som jag antar är rikstäckande. Hur tycker ni att jag som kvinna ska känna när jag läser denna slogan? Vad känner du, Berit, när du läser det?

Det är en sak att man vill poängtera att det finns en skillnad i hur män och kvinnor kör, rent generellt. Jag vet att det finns en trafikforskare som har påstått att dödsolyckorna i trafiken skulle gå ner med ett stort antal procent om man höjde körkortsåldern för män till 25. Det kanske skulle vara något att föreslå för riksdagen, om vi strävar efter nollvision. Det är däremot skillnad på att presentera dessa fakta och att befästa stereotypa könsroller. Man säger att det finns forskning och statistik på hur män respektive kvinnor kör och att det beror på olika faktorer, som till exempel biologi. Vilken denna forskning är och var jag kan ta del av den sägs inte. Det skulle jag gärna vilja veta.

Däremot tycker man att det är lämpligt att säga att man ska köra som en kärring. Man hade kunnat säga det på ett annat sätt. Att unga män har något att lära av äldre kvinnor, till exempel mamma, om man har en sådan. Men det gör man inte. Man uppmanar att köra som en kärring.

Jag tycker att det är ytterst beklagligt att ett så kopiöst sexistiskt uttalande går ut i alla Sveriges bilskolor, idag, år 2011, då Sverige slår sig för bröstet med att vara ett av världens mest jämställda länder.

Men vad vet jag. Jag är kanske bara en gnällig kärring.

Susanna Martelin

Inga kommentarer: