söndag 4 december 2011

Andra advent.



I år har jag en adventsserie. Varje advent kommer jag att publicera en VÄLDIGT GENOMTÄNKT och HELT FANTASTISK dikt!

Andra advent!!
Av: Susanna Martelin

Idag är det andra advent
och det andra ljuset är tänt.
Är det något särskilt som har hänt?
Något vi undrat, tänkt på eller känt?

De håller något slags möte långt bort i den där stan,
jag tror att de sa att den hette Durban.
COP17, ett möte där de diskuterar klimatet.
Jag undrar om det kan bli något bra av pratet?
Hittills har ingen enats om något,
trots att det ganska länge har pågått
förändringar i både väder och vind.
Men kanske är varenda politiker blind?
Vi kan inte fortsätta, det säger ju alla (till och med FN!)
för jorden tar stryk, resurserna håller på att sina,
isarna smälter och artrikedomen har börjat förfalla, (dags att bli djurvän!)
om vi inte gör någonting nu kommer värmen att bli en pina.
Människor kommer att tvingas bort på grund av hettan,
det kommer bli dåligt med mat och brist på drickbart vatten.
Vart ska de ta vägen – får de plats i Trollhättan?
Visst är det bedrövligt – fy katten!
Trots alla varningar blir det nog inget klimatavtal,
och vi – människor och djur – får kanske lida än större kval.

Jag vill hålla fast vid ett litet hopp:
snart finns ingen olja kvar att bränna opp!
Då kanske det äntligen för den eviga tillväxten tar stopp.

GLAD ANDRA ADVENT!

Inga kommentarer: