söndag 11 december 2011

Tredje advent.



I år har jag en adventsserie. Varje advent kommer jag att publicera en VÄLDIGT GENOMTÄNKT och HELT FANTASTISK dikt! 

Tredje advent!!!
Av: Susanna Martelin

Idag är det tredje advent
och det tredje ljuset är tänt.
Är det något särskilt som har hänt?
Något vi undrat, tänkt på eller känt?

I juletider fokuseras det mycket på
tjusiga tjejer iförda endast trosa och behå.
Detta hör nämligen julen till:
att tjejer ska fläkas ut som kött på en grill.
H&M har precis i dagarna erkänt
att deras hemsidas modeller är en datagjord kropp.
Detta som är så otroligt bakvänt
försvarar H&M med att denna låtsaskropp är bättre på att visa opp
deras fantastiska kläder, bättre än en levande människa faktiskt
och det tycker H&M är jättepraktiskt.
Är det så att du inte gillar detta system,
så är det faktiskt DU som har problem!
Fast kanske är det inte riktigt så enkelt,
det handlar inte om att tjejer har ”gnällt”.
Det handlar om att kvinnor och män
fortfarande inte anses lika värda.
Det spelar roll om du heter Inga eller Glenn
för vad du ska behöva uthärda.
I England har man testat olika citat
för att se om det gick att se skillnad
på det som står i herrmagasinen och ett annat prat
sagt av dömda våldtäktsmän – gick det att göra åtskillnad?
Det gjorde det inte, visade det sig,
herreminje, uschiamej!
Varför ska jag främst ses som ett stycke kött?
Jag är främst en människa, varför glöms det bort?
Man kunde önska och tro att sexismen skulle dött
istället verkar det ha blivit en folksport.
Nu tycker jag att vi gör revolution och bojkott,
nu räcker det med spe och spott!

GLAD TREDJE ADVENT!

Inga kommentarer: