tisdag 26 juni 2012

Men romanen då?

Kommer ni ihåg att jag har skrivit en roman? Ibland glömmer jag det nästan själv, det känns som att det hände för hundra år sedan minst.

Jag skickade romanen till två förlag. De sa båda nej. Medelst mejl. Nuförtiden kan man ju läsa sin mejl var som helst, till exempel på bussen, något jag hade det stora nöjet att göra just i detta fall. Fredag eftermiddag.  (Okej, det var kanske bara det ena förlaget som mejlade en fredag, men i alla fall.)

Efter dessa händelser la jag ut dramatiska statusuppdateringar på Facebook, för det är så man hanterar sina motgångar som mogen vuxen. Då erbjöd sig Jessica att läsa mitt manus. Och jag blev så glad att jag nästan kissade på mig, för jag har verkligen velat ha hjälp från någon som själv skriver prosa och något desperat försökt värva en mentor. Jessica är perfekt. Hon har hållit i ungefär hundra miljoner skrivarkurser så det hon inte kan om skrivande behöver man antagligen inte kunna. Hon har skrivit coola och bra böcker som man kan köpa till exempel här. Hon kom inte heller in på Litterär gestaltning. Däremot vann hon Augustpriset förra året. JAG BARA SÄGER.

Jag har inte umgåtts med min roman på ett ganska bra tag, men det har Jessica gjort. För några veckor sedan frågade jag försiktigt (otåligt) om hon hade hunnit läsa än. Jessica sa att hon läste och tänkte.
"Se det som att romanen är på spa hos mig.", sa hon och det är nog bland det finaste någon har sagt till mig.

Nu har Jessica läst klart och vi ska ses och ha ett textsamtal. Jag är sjukt peppad.

Inga kommentarer: