torsdag 6 oktober 2011

Det finns inga dåliga kläder...

Första gången jag faktiskt började förstå det här med funktionella kläder var när min pappa bjöd mig på en dyr Fjällrävenvinterjacka 2006. Sedan dess har jag aldrig frusit.

Det märkliga är att detta har suttit så långt inne. Varför köper man inte kläder som funkar i alla väder? Jag menar, alla dessa år av att frysa, svettas och framför allt: bli blöt. Jag bor i Göteborg. Det regnar inte här. Man blir anfallen av vatten, från alla håll samtidigt. Paraply? Du måste skoja.

Trots detta har jag aldrig ägt ett vettigt regnställ (förutom galonkläderna man hade på lekis någon gång på åttiotalet), förrän tills alldeles nyligen. Nu blir jag inte blöt.

Är detta det ultimata tecknet på att man är vuxen? Att jag tänker på att köpa skor som håller mig varm och torr, ylleunderställ och täckbyxor, kanske en oljerock. Jag tar dessutom tacksamt emot tips på kläder att ha när det är varmt, eftersom jag hatar att svettas mer än något annat väderrelaterat. (Eller ja, mest av allt hatar jag när det blåser, men det kan man ju tyvärr inte klä sig mot. Eller när det är halt. (Måste skaffa broddar!) Jag har diagnostiserat mig själv med väderleksrelaterad aggression. Djävlar vad förbannad jag blir när det blåser eller/och är halt.)

Det här kommer att låta otroligt fånigt, men det känns helt befriande att skaffa kläder som gör sitt jobb.

Inga kommentarer: