onsdag 2 maj 2012

Alla är hjärligt välkomna i prekariatet!

Jag tänker mig att Fridas liv är en berättelse som kan komma att uppröra svenska folket. Med rätta, givetvis. Frida har fått kämpa hela sitt liv. Hon kommer från en rastlös familj som flyttade ofta, vars sammansättning bestod av en mamma, fem halvsyskon och pappor som kom och gick. Frida började arbeta när hon var fjorton och har arbetat flitigt sedan dess. Endast osäkra, tillfälliga anställningar. Frida har aldrig haft en fast anställning. Ofta ringer de i sista minuten, inte sällan mitt i natten. Fridas läkare har sagt att hon inte ska ta mer krogjobb nu, för hennes rygg är redan trasig. Frida är tjugofem år. Hon fortsätter att söka krogjobb, hon söker och tar alla jobb hon kan. På sista tiden ringer det allt mer sällan. Frida kan inte betala hyran. Hon får be grannarna om toalettpapper. Hon har inte råd att köpa mat och rasar i vikt. 170 centimeter lång är hon och väger 48 kilo. Hon söker socialbidrag. På socialen frågar de om det inte finns någon som kan hjälpa Frida. Som om hon inte hade tänkt på det själv. Men hennes mamma är sjuk i cancer och får socialbidrag. Någon närvarande pappa finns inte. Fridas kompisar har börjat försvinna, allt de hittar på kostar pengar, så Frida kan aldrig vara med. På socialen avslår man Fridas ansökan. Frida ringer upp och försäkrar att hon gör allt hon kan. Hon gråter. Men på socialen menar man att Frida inte har visat tillräckligt mycket att hon söker jobb, att hon försöker förändra sin situation. Hon kan inte redovisa alla jobb hon har sökt. Jag gissar att de flesta av de arbeten Frida söker inte ligger i Arbetsförmedlingens Platsbank. Jag gissar att de känner till det på socialen i Malmö.

Självklart ska vi uppröra oss över det enskilda fallet, eftersom Frida är mer än ett enskilt fall, hon är en människa. Det är fördjävligt att just hon ska ha det såhär. Hon förtjänar mycket bättre. Men det enskilda fallet är mer än ett enskilt fall, det är en del av ett utbrett fenomen.

Vi kan prata om det enskilda fallet och uppröra oss över det, men sedan dör diskussionen ut, nyheten slutar att vara en nyhet. Inom högern har man inställningen att fattigdom helt enkelt inte finns. Folk är inte fattiga i Sverige idag och så är det bra med det. Människor som Frida får rycka upp sig, kanske gå lite hos en coach så att de blir anställningsbara. Nåde dig om du blir sjuk och ska snylta på systemet. De där som tigger är äckliga typer som stör stadsbilden och säkert hör till ett brottssyndikat. De har det egentligen inte alls så dåligt som det verkar. Inom vänstern pratas det förvisso om trasproletariat och prekariat. På första maj skanderar man om internationell solidaritet, arbetarklassens kampenhet. Jag kanske är cynisk, men jag tror att de flesta (notera: inte alla, men de flesta) som går i vänstertågen på första maj har det ganska bra. Det är därför de har tid att gå ut och demonstrera. Frida har inte tid till det, hon är fullt upptagen med att överleva. Andra får sjunga Internationalen.

Efter det kommer det fram en rumänsk tiggare.

Handen på hjärtat – gav du henne pengar? Har du någonsin gett henne pengar? Har du ens tittat ordentligt på henne?

Frida är en människa. Hon är som du och jag. Du eller jag hade kunnat vara hon. Vi vet det. Vi vill helst bara inte tänka på det. Vi tänker att det inte gäller oss. Det där händer faktiskt inte mig. Jag vill faktiskt inte prata om det där. Jag vill hellre titta på tv. En blaskig serie på en betalkanal, något som inte kräver så mycket av mig. Sluta tjata om din djävla solidaritet. Jag kan inte göra något åt det där.

Vem ska göra något åt det då?

En dag kanske du blir av med jobbet. En dag kanske du blir sjuk. En dag kanske dina aktier rent av faller (hemska tanke!). I en långtgående lågkonjunktur (läs: kris) kan vad som helst hända. Och när det händer, då kommer medvetenheten om hur stora maskorna blivit i det där nätet som ska fånga oss.

Men du är hjärtligt välkommen i prekariatet. Där finns rum för alla. Så mycket rum finns det nog ingen annanstans.

Inga kommentarer: