tisdag 8 maj 2012

Ödesdigert misstag i örtträdgården.

Jag tittar på SVTs Trädgårdsonsdag. För att jag är en tant som älskar att odla, that's why! Tareq Taylor är en av programledarna. Jag gillar Tareq. Han är glad och söt och lagar god mat och är entusiastisk över potatis i hink. 

Kanske den gulligaste trädgårdstomten jag vet.
Dessutom har han en kryddträdgård, precis som jag! Eller ja. Jag har ett par krukor kryddor i mitt köksfönster. I alla fall! I förra avsnittet skulle Tareq sätta mynta. Det visar sig att han liksom jag är förtjust i denna trevliga ört. Han babblade länge om olika sorter och fröjden över myntate. 

Sedan hände det.

Han satte myntan i sitt lilla kryddland. UTAN ATT BEHÅLLA KRUKAN RUNT RÖTTERNA.

Javisst, du läste rätt. Han satte myntan rakt ner i landet som den var!

För er som är örtnoviser, låt mig förklara med följande exempel. Förra sommaren köpte jag några örtplantor och satte i en balkonglåda. Basilika, citrontimjan och chokladmynta. I början på sommaren hade jag en låda med basilika, citrontimjan och chokladmynta. I slutet på sommaren hade jag en låda mynta. Mynta tillhör nämligen släktet postapokalyptiska örter. Om den lämnas fri att skapa sitt eget öde har den raskt tagit över din trädgård, ditt hus och dina barn. Efter apokalypsen när alla system kraschat, kommer vi att äta muterade kackerlackor, någon form av svamp och mynta.

Som ni förstår är jag nu lite bekymrad för Tareq. Kommer han att få ha några andra örter kvar? Kanske var det en synvilla, detta att han gav myntan fritt spelrum. Ja, vi hoppas på detta.

Mynta är jättetrevlig och som ni förstår skitlätt att ha att göra med, eftersom den växer i alla väder och jordar. Se bara till att den får en egen kruka, så ordnar det sig. Var också beredd på att du kan få okända sorter, eftersom myntor glatt korsar sig med varandra. Det kan ibland vara svårt att veta exakt vilket frö eller vilken planta man faktiskt köpt. Men det gör ingenting. Du kan göra te på färska eller torkade blad, ha den i efterrätter och drinkar, eller om du tycker om när din mat smakar tandkräm, så kan du exempelvis ha den i en sås du serverar till lamm eller dylikt. Själv när jag en romantisk längtan efter att få göra olja på min mynta att tillverka salva på.

Någon sorts mynta, oklart vilken.


Tareq, om det kör ihop sig och du bara har mynta kvar så är det okej. Jag har skitfin basilika i köket och du kan få låna av den om du vill.

Inga kommentarer: