onsdag 30 maj 2012

Puff, puff, puff. Bah!

Det finns några saker jag stör mig på. Eller, det finns hysteriskt skitmånga saker jag stör mig på. Som till exempel människor som röker på bild. 

Det är väl en sak om man råkar bli fotograferad när man röker, men om man avsiktligt röker, står kvar med ciggen i mun när kameran kommer fram, då går jag igång.

För jag tycker att det är så urbota djävla löjligt.

I dagens Fria Tidningar (pappersupplagan) finns det ett foto på förstasidan av en kille som gör precis det: röker och glor in i kameran. Fria Tidningar är en väldigt bra tidning tycker jag (och det säger jag inte bara för att jag själv varit publicerad där), men just det här får tummen ner. Varför väljer man att ha en bild på en rökande snubbe? Inne i tidningen finns det en annan bild på honom utan cigarett. Jag gissar att de hade ytterligare bilder på honom och i så fall kunde de valt en av dem. Tagit kort på hans profil eller när han hängde upp och ner i ett träd eller vad fan vet jag. För min tolkning är att man vill förmedla art-farty med fotot. Den gamla klassikern att det är ball att röka. Att ciggen markerar att man är innovativ, alternativ, konstnär. Den här killen, han är minsann så alternativ att han startar en alternativ festival till en alternativ festival. Det ni. Konstnärsmyten, alltså. Den är ju charmig. Och fräsch. Precis som att röka.

Häng på killen en basker och ge honom ett rakblad så att han kan skära sig i armarna. Då blir det ännu mer innovativt.

En annan sak jag stör mig på är rökande så kallade aktivister. De som går ut på gatorna och skriker om solidaritet och att kött är mord eller what have you, men som sedan tänder en cigg. Jag brukar vara väldigt tolerant med att folk inte lever som de lär (jag gör det inte heller), men om man röker så har man diskvalificerat sig från att ens ta ordet solidaritet i sin mun. För det finns fan ingenting som är så osolidariskt som att röka. Förutom att tobaksindustrin ägs av multinationella kapitalistutsugarföretag som skövlar och förstör natur och utnyttjar människor, så bidrar man som rökare till att belasta systemet. Det finns få grupper som kostar samhället så mycket som rökare. Enligt Dr Pojkvän skulle varje sjukhus kunna stänga i princip hela sin kardiologiska avdelning och hela sin lungavdelning om folk gav fan i att röka. Hej följdsjukdom, liksom.

Jag tror att det är lite det här som irriterar mig med Fria Tidningar också. Jag tänker att de strävar efter att vara solidariska. Då valde de fel bild. Dumt.

Inga kommentarer: