onsdag 21 september 2011

STR förklarar.

Som några kanske minns gick jag en utbildning på bilskolan och blev arg. Jag har fortfarande inte fått något svar från Berit eller Michael och det tycker jag är dåligt.

Så idag ringde jag till STR, för att reda ut det hela.

Jag fick prata med Gunnel Ståhl, som är en av de ansvariga för utbildningsinnehållet på STR.

Tydligen har så många klagat på formuleringen att de har tagit bort den ur utbildningsmaterialet. De blev anmälda till DO, men fallet togs inte upp.

Såhär motiverade Gunnel Ståhl det hela: De ville ta ett skällsord och vända det till något positivt. Att köra som en kärring, det var ju något som var bra, eftersom kvinnor kör säkrare än män. Precis som att homosexuella tog tillbaka ordet bög. Jag kan förstå tanken och se att tanken var god. Jag kan också hålla med om det Gunnel Ståhl tyckte var konstigt, nämligen att ingen reagerar när hockeyspelare kallar varandra för kärringar när de kommenterar spelet.

Det där med att försöka ta tillbaka ord är tveeggat. Å ena sidan kan det bli så att ett negativt laddat ord blir återtaget och neutraliserat. Å andra sidan kan det bli precis tvärtom. "Jamen, du sa ju blatte om dig själv nyss. Varför får inte jag kalla dig för det då?"

Hur som helst så missade STR målet med ganska bred marginal, men de är inte sämre än att de kan ändra sig. Det får en väl vara glad över. Och Gunnel Ståhl noterade namnet på min bilskola och sa att hon skulle påminna dem om att utbildningsmaterialet faktiskt var uppdaterat.

*slänger ifylld DO-anmälan*

Inga kommentarer: