söndag 18 augusti 2013

Dagen F

Idag är bebiskringlans beräknade förlossningsdag. 0 dagar kvar till beräknad förlossning, står det i min gravidapp. 100% graviditet avklarad. Nej, jag föder inte barn. Det är för övrigt så jag inleder alla telefonsamtal nuförtiden. Trots 100% bebis har vederbörande inte behagat titta ut än.

Min mamma gick över tiden tre veckor med min syster, som var hennes första barn och Js mamma gick över tiden tre veckor med honom, som är hennes första barn. Det är tydligen ärftligt, det där. Så det är inte omöjligt att jag den 1 september får fira min och Js första bröllopsdag på förlossningen. Tidigare lät man gravida kvinnor gå över tiden med tre veckor innan igångsättning i regionen jag tillhör. Det ändrades tämligen nyligen till två veckor. En får vara glad för det lilla.

Medan vi väntar på Conahentas ankomst gör vi könsstereotypa saker. J har kaklat om i köket. Oljat bänkskivor. Jag har sytt små handdukar av stora gamla handdukar och små lakan och små örngott av stora gamla påslakan. Sjukt tillfredsställande att tillverka något! Sicksack och raksöm och inte så noga mätt, men det blev ändå bra. Jag passade även på att spilla te på min älskade MacBook, som nu måste stå och torka för att återhämta sig då musplattan började löpa amok efter incidenten. Kanske behöver den vara avstängd i flera dagar, hur jag nu ska överleva det. Så nu använder jag Js gamla senila PC istället.

Jag stickar också på en filt till barnet. Igår sa min käre svärfar att det var för att filten inte var klar som ungen inte hade kommit än och nu tror jag ju att det är sant, trots att jag vanligtvis inte är överdrivet vidskeplig. Så jag stickar intensivt på filtdjäveln.

Det känns som att bebisen har vuxit med ungefär tre kilo den här veckan. Vaknade en morgon och hade bristningar på magen, föga förvånande. Min gissning är att bebisen väger ungefär tio kilo nu. Det gör ont när hen rör sig, något jag aldrig hört någon gravid kvinna säga innan. Det är så trångt i magen att det är ett under att inte alla mina inre organ har dukat under för trycket. Som det känns nu tror jag att Conahentas kommer att komma ut medelst magexplosion.

Ungefär såhär:

Tjena morsan!

Fortsättning följer.

Inga kommentarer: