torsdag 8 mars 2012

Jag vill att vi avskaffar Internationella Kvinnodagen.

Det är egentligen mycket enkelt.

Jag vill ha lika lön för lika arbete. Jag vill ha mer lön för arbetet jag utför. För i helvete.

Jag vill inte bli förnedrad, förlöjligad eller hotad. Jag vill inte bli slagen. Jag vill inte bli våldtagen. Jag vill inte leva med hotet om att det kan hända.

Jag vill inte bli utsatt för sexuella trakasserier. Jag vill inte bli tafsad på. Jag vill inte höra kvinnoförnedrande skämt på min arbetsplats. Jag vill inte få dem på mejl. Jag vill inte få höra att jag är "känslig" när jag säger ifrån.

Jag vill inte att man lägger över ansvaret på mig för ett förtryck som jag är utsatt för.

Jag vill inte höra att det inte fanns kompetenta kvinnor till den där posten, för att "vi hittade inga" eller "killarna helt enkelt var bättre". Jag vill inte hela tiden bli jämförd med män och förstå att jag anses vara sämre.

Jag vill inte att idéer för att göra vårt samhälle mer jämställt ska bli utdömda innan vi har prövat dem.

Jag vill inte att allt ska delas in i "manligt" eller "kvinnligt" som två absoluta variabler där inga mellanting finns och där "manligt" alltid är bättre än "kvinnligt". 

Jag vill inte att mannen jag lever med, om han får bli pappa till våra barn en dag, ska få höra att han "passar" våra barn och att det är "gulligt". Jag vill inte att han ska kunna sätta upp föräldraskapet i sitt CV som en positiv erfarenhet, medan det ur ett karriäristiskt perspektiv för mig bara innebär sämre löneutveckling och kass pension. Om jag får bli mamma till våra barn en dag vill jag få respekt för att jag är personen som faktiskt sett till att barnen kommit till livet, genom att föda dem och mata dem ur min egen kropp.

Jag vill inte komma på mig själv med att hela tiden jämföra mig med och tävla med andra kvinnor. Jag vill inte snacka skit om dem. Jag vill inte bli baktalad av dem.

Jag vill inte behöva bli mött av en nästan naken kvinna på planscher större än jag själv när jag går ut. Jag vill inte möta nakna kvinnor på tv.

Jag vill inte bli reducerad till ett sexuellt objekt. Jag vill inte själv vara så bra på att reducera mig själv till ett sexuellt objekt. Jag vill inte vara så förbannat fixerad vid hur jag ser ut.

Jag vill få möjlighet att lära om. Jag vill att vi alla ska ha möjlighet att lära om.

Jag vill att min personlighet, mina kunskaper och erfarenheter, mitt samlade intellekt, ska få väga tyngre och vara mer intressant än mitt utseende.

Jag vill anses vara lika mycket människa som en man.

Jag vill inte bli gratulerad på Internationella Kvinnodagen. Om något vill jag att du liksom jag ska beklaga att den ska behöva finnas.

Inga kommentarer: